Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2002

Tempel Tuttle: Kometa Leonid

Uznání a copyright: T. Puckett (Puckett Observatory)

Tato kompozitní časová expozice komety Tempel-Tuttle, kterou pořídil 26.ledna 1998, je pruhovaná stopami hvězd. Kometa tehdy prolétala na své 33 leté oběžné dráze kolem Slunce vnitřní sluneční soustavou a neočekávaně se zjasnila, ale pro vizuální pozorování byly stále potřeba k pozorování triedry nebo malé dalekohledy. Tempel-Tuttle se také nazývá "Kometou Leonid", jelikož každoroční meteorický roj Leonid je výsledkem toho, jak Země překračuje rovinu oběžné dráhy komety a přibližuje se stopě kometárního prachu. Takže, i když nemůže soupeřit s okázalými kometami viditelnými pouhým okem jako byly Hyakutake nebo Hale-Bopp, tak Tempel-Tuttle i tak hraje svoji roli. Země se nyní přibližuje poměrně hustým oblastem stopy trosek obíhajících na dráze Tempel-Tuttle, takže v příštích dnech budou pozorovatelé pátrat po Leonidách. Očekává se, že vysoká aktivita roje bude vidět v časných ranních hodinách úterý 19.listopadu nad Evropou a Severní Amerikou a to i navzdory přezáření úplňkem.

Štítky: Kometa, Leonidy, Meteorický roj, Tempel-tuttle