Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2002

Leonidy ze Lva

Credit: Uznání a copyright: Chen Huang-Ming

Je Lev děravý? Slavné souhvězdí na obloze Lev (Leo), které je vidět na celooblohové fotografii nahoře, se zdá být zdrojem všech meteorů, které byly vidět při meteorických deštích Leonid v minulých letech. Není překvapením, že Leonidy míří zpátky do Lva, naopak je to důvod, proč se listopadový meteorický roj nazývá Leonidy. Trosky velikosti zrnek písku, které kometa Tempel-Tuttle odvrhla, sledují dobře definovanou oběžnou dráhu kolem našeho Slunce a ta část dráhy, která se přibližuje k Zemi se promítá do souhvězdí Lva. A tak když Země tuto dráhu kříží, tak se radiant padajících trosek jeví ve Lvu. Na půlhodinové expozici nahoře lze vidět přes 100 jasných meteorů. Intenzita Leonid v roce 2002 je nejistá, ale pro některá místa se může přiblížit 18. a 19. listopadu až k jednomu (meteoru) za sekundu.

Štítky: Leonidy, Meteorický roj

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka