Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2002

Mare Orientale

NASA, Lunar Orbiter 4

Jeden z nejvýraznějších velkorozměrných měsíčních útvarů, Mare Orientale připomíná oko terče. Protože se nachází na nejzápadnějším okraji Měsíce, tak je tento impaktní bazén z pozemské perspektivy naneštěstí obtížné spatřit. Moře je staré přes 3 miliardy let, má asi 600 mil napříč a vzniklo dopadem objektu velikosti asteroidu. Srážka způsobila v lunární kůře vlny, jejichž výsledkem jsou tři soustředné kruhovité útvary, které jsou vidět na této fotografii pořízené družicí Měsíce NASA Lunar Orbiter 4 v roce 1967. Místo dopadu zaplavila přes rozlámanou kůru roztavená láva z vnitřku Měsíce a tak vytvořila moře. Tmavé, hladké oblasti na Měsíci se nazývají moře (latinsky mare), protože dávní astronomové si mysleli, že tyto oblasti mohou být oceány.

Štítky: Měsíc, Lunar orbiter, Mare orientale