Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2002

Volně letící Hubble

Uznání: STS-82 Crew, STScI, NASA

Proč umísťovat observatoře ve vesmíru? Většina dalekohledů je na zemi. Na zemi lze snadno umístit těžší dalekohled a lze jej snadněji opravit. Potíž je, že pozemské dalekohledy se musí dívat přes pozemskou atmosféru. Zaprvé, atmosféra Země blokuje široký rozsah elektromagnetického spektra a jenom úzkému pásu viditelného světla umožňuje, aby dosáhl povrchu. Dalekohledy, které zkoumají Vesmír s využitím světla mimo viditelného, takové jaký je třeba na palubě rentgenové observatoře Chandra musí být vyneseny nad absorbující atmosféru. Zadruhé, světlo, kterému zemská atmosféra dovolí projít se rozmazává. Rozmazání je způsobováno variací hustoty a trvalým pohybem vzduchu. Tím, že nahoře zobrazený kosmický dalekohled Hubble Space Telescope obíhá nad atmosférou Země, tak dokáže získat jasnější snímky. Dokonce přestože má zrcadlo HST průměr 15 krát menší než velké pozemské dalekohledy, tak pořád dokáže rozlišit jemnější podrobnosti. A plánuje budoucí velký optický dalekohled ve vesmíru.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Space