Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2003

Krab, který si hrál s planetou

Uznání a copyright: Ron Wodaski, Newastro Remote Telescope at New Mexico Skies

Saturn, který putuje souhvězdím Býka (Taurus), se v minulém měsíci nejvíce přiblížil k Zemi a jak stoupal vysoko na půlnoční oblohu, nakláněl vděčným pozorovatelům svoje nádherné prstence. Saturn také přešel 4. a 5. ledna před vysoce postavenou a vzdálenou Krabí mlhovinou (M1), kosmickým mrakem trosek po hvězdné explozi a prvním ze seznamu nebeských pozoruhodností astronomer Charlese Messiera. Ale Saturn a Krab byly špatnými spoluhráči, jelikož světlo jasné planety přerazilo difuzní mlhovinu, a tak se Krab během přechodu jenom skrýval. Problém ilustruje tento kompozitní digitální snímek pořízený 2.ledna, několik dní před největším přiblížením. Vpravo je sotva vidět jemná mlhovina, zatímco vlevo světlo z drasticky přeexponovaného Saturna přetéká své pixely. Do obrázku je vložen správně exponovaný obrázek Saturna s prtencem a s označenými saturnovými měsíci. Správně exponovaný snímek Saturna byl také pořízen 2.ledna, ale expozice trvala pouhý zlomek sekundy, na rozdíl od 10 sekund expoziční doby nutné pro zobrazení Krabí mlhoviny.

Štítky: Saturn, Krabí mlhovina, Přechod, M1, Digital image