Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2002

Cassini se blíží k Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SWRI, JPL, ESA, NASA

Automatická kosmická sonda Cassini, kterou vypustila v roce 1997 NASA, je už dostatečně blízko na to, aby rozlišila dost prstenců a měsíců své cílové planety Saturna. Sonda se k prstenčité planetě přiblížila asi na dvě vzdálenosti Země-Slunce. Během inženýrských testů minulý měsíc Cassini zachytil několik snímků. Tyto snímky byly zkombinovány do barevného kompozitního snímku se zvýšeným kontrastem vyobrazeném nahoře. Napravo jsou vidět prstance Saturna a vrcholky mraků, zatímco dole vlevo je jako skrnka vidět jeho největší měsíc Titan. Po příletu k Saturnu v červenci 2004 kolem něj začne obíhat Cassini orbiter a začne studium saturnova systému. O několik měsíců později se oddělí sonda nazvaná Huygens a pokusí se přistát na povrchu Titanu.

Štítky: Saturn, Cassini spacecraft

47. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 22. 11. do 28. 11. 2021. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večerní obloha nabídne pětici planet, tři z nich viditelné pouhým okem – Venuši, Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Svět nevěřícně sledoval, jak Rusko provedlo podobný test, jako kdysi Čína, když rozstřelilo družici, jejíž úlomky reálně ohrozily ISS. Úspěšný start si připsaly rakety Electron, CZ-4B a Rocket 3.3. Chystá se start Progressu s modulem Pričal. K dvojplanetce se vydá sonda DART. Před 320 lety se narodil Anders Celsius, který je znám díky zavedení naší teplotní stupnice, ale zabýval se také hvězdami a polárními zářemi.

Mlhoviny IC59 a IC63

Emisní a reflexní mlhoviny v okolí hvězdy Gamm Cass. Ve snímku jsou díky dlouhé expoziční době vidět i temné mlhoviny (molekulární oblak) které se na běžných úzkopásmových snímcích nevyskytují.