Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2001

Polární záře na Saturnu

Uznání: J. Trauger (JPL), NASA

Prstence Saturna, druhé největší planety ve Sluneční soustavě, představují jednu z nejpozoruhodnějších podívaných z pozemských dalekohledů. Tento snímek přístrojem STIS oběžného dalekohledu Hubble Space Telescope ale nabízí úžasný pohled na jiný typ prstence kolem Saturna - póly obepínající prstence ultrafialové polární záře. Tyto saturnovy polární záře, jenž se vypínají více jak 1000 mil (1600km) nad vrcholky mraků jsou analogické těm pozemským. Energetické nabité částice ve slunečním větru jsou vtaženy planetárním magnetickým polem do polárních oblastí, kde interakují s atmosférickými plyny. Sledováním odlivu a přílivu Saturnovy polární záře mohou badatelé na dálku zkoumat planetární atmosféru a magnetické pole. Na tomto snímku ve falešných barvách sytě červená polární záře označuje emisi atomárního vodíku, zatímco koncentrovanější bílé oblasti pochází od vodíkových molekul. NASA plánuje v roce 2004 zahájení podrobného studia Saturnova systému pomocí sondy Cassini.

Štítky: Saturn, Auroras