Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2003

Abell 1689 bortí prostor

Uznání: N. Benitez (JHU), T. Broadhurst (Hebrew Univ.), H. Ford (JHU), M. Clampin(STScI),
G. Hartig (STScI), G. Illingworth (UCO/Lick), ACS Science Team, ESA, NASA

Dvě miliardy světelných let vzdálená kupa galaxií Abell 1689 je jedním z nejhmotnějších objektů ve vesmíru. Na tomto pohledu z Hubbleova kosmického dalekohledu kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys) je vidět jak Abell 1689 zakřivuje prostor stejně jak předpovídá Einsteinova teorie gravitace. Ohýbá světlo z jednotlivých galaxií, které leží za kupou, a vytváří násobné, zakřivené obrazy. Síla této nesmírné gravitační čočky spočívá v její hmotnosti, ale viditelná hmota ve formě žlutavých galaxií kupy přispívá pouze jedním procentem k hmotnosti, která je nutná k vytvoření modravých obloukovitých obrazů galaxií v pozadí. Většina gravitační hmoty nutné k dostatečné deformaci prostoru, aby vysvětlila tuto čočku kosmických rozměrů je tedy stále ve formě tajemné temné hmoty. Vzhledem k tomu, že dominantním zdrojem gravitace kupy je temná hmota, tak její neviděná přítomnost je zmapována čočkovými oblouky a zakřivenými obrazy galaxií v pozadí.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Gravitační čočky, Abell 1689