Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. březen 2002

Simulovaný pohled na kupu galaxií

Uznání simulace: Rychard Bouwens (UCO/Lick Obs.), ACS Team, NASA

Tento úžasně podrobný obrázek je počítačem simulovaný pohled na kupu galaxií ve vzdáleném vesmíru. Centrální oblasti této hypotetické kupy dominuje velká eliptická galaxie obklopená spoustou členů. Další galaxie, které se nacházejí daleko za kupou jsou vidět jako početné soustředné oblouky - zakřivené enormním gravitačním polem, kterému dominuje tmavá hmota samotné kupy. Očekává se, že takové skvostné snímky bude dosahovat kamera ACS (Advanced Camera for Surveys), jedno z mnoha vylepšení instalovaných na kosmický dalekohled Hubble Space Telescope při právě probíhající servisní výpravě. Ve srovnání se Hubbleovou hlavní pracovní kamerou WFPC2 (Wide Field Planetary Camera 2), mezi jejíž úspěchy patří nynější hloubkové snímky Vesmíru bude nová technologie ACS dvakrát ostřejší, bude mít dvojnásobné zorné pole a pětinásobnou cistlivost. Nadšení astronomové plánují kromě rozšíření pohledů do vzdáleného vesmíru také využití ACS ke sledování poměrně blízkých planet naší Sluneční soustavy a pro hledání planet, které obíhají hvězdy daleko za Sluncem.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Kupa galaxií, Gravitační čočky, HST, Advanced camera for surveys, Acs