Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2001

Abell 2218: Kupa galaxií čočkou

Uznání: Andrew Fruchter (STScI) et al.,WFPC2, HST, NASA

Gravitace ohýbá světlo a umožňuje tak velkým galaxiím působit jako dalekohledy. Na tomto snímku zveřejněném z dalekohledu Hubble Space Telescope jsou téměř všechny jasné objekty galaxie v kupě známé jako Abell 2218. Kupa je tak hmotná a tak hustá, že její gravitace ohýbá a zaostřuje světlo galaxií, které leží za ní. Výsledkem je, že mnohonásobné obrazy těchto galaxií pozadí jsou pokřivené do dlouhých slabých oblouků, prostým efektem čočky analogickým pozorování vzdálené pouliční lampy přes vinnou láhev. Samotná kupa galaxií Abell 2218 je asi tři miliardy světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Síla takového dalekohledu tvořeného hmotnou kupou nedávno astronomům umožnila objevit galaxii s rudým posuvem 5.58, což je dosud nejvzdálenější galaxie. Tato mladá galaxie, která ještě stále dospívá je slabě viditelná vpravo dole od jádra kupy.

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky, Abell 2218