Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2001

Gigantická kupa ohýbá a láme obraz

Uznání: W. N. Colley & E. Turner (Princeton), J.A. Tyson (Lucent), HST, NASA

Co jsou tyto podivné modré objekty? Mnohé jsou obrazy jednoduché, neobvyklé, korálkovité, modré, prstencovité galaxie, která se pouze nachází za obrovskou kupou galaxií. Kupa galaxií se zde jeví žlutě a spolu s tmavou hmotou kupy působí jako gravitační čočka. Gravitační čočka může vytvořit několik obrazů galaxie v pozadí, podobně jako bychom viděli mnoho světelných bodů při pohledu na vzdálené pouliční světlo přes láhev na víno. Zřetelný tvar této galaxie v pozadí, jenž pravděpodobně právě vzniká, umožnil astronomům odvodit, že má oddělené obrazy na ciferníku pomyslných hodin ve středu kupy na ve 4, 8, 9 a 10 hodin. Možná dokonce i modrá šmouha nalevo od středu je ještě další obraz! Tato nádherná fotografie pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope v říjnu 1994.

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.