Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2001

Gigantická kupa ohýbá a láme obraz

Uznání: W. N. Colley & E. Turner (Princeton), J.A. Tyson (Lucent), HST, NASA

Co jsou tyto podivné modré objekty? Mnohé jsou obrazy jednoduché, neobvyklé, korálkovité, modré, prstencovité galaxie, která se pouze nachází za obrovskou kupou galaxií. Kupa galaxií se zde jeví žlutě a spolu s tmavou hmotou kupy působí jako gravitační čočka. Gravitační čočka může vytvořit několik obrazů galaxie v pozadí, podobně jako bychom viděli mnoho světelných bodů při pohledu na vzdálené pouliční světlo přes láhev na víno. Zřetelný tvar této galaxie v pozadí, jenž pravděpodobně právě vzniká, umožnil astronomům odvodit, že má oddělené obrazy na ciferníku pomyslných hodin ve středu kupy na ve 4, 8, 9 a 10 hodin. Možná dokonce i modrá šmouha nalevo od středu je ještě další obraz! Tato nádherná fotografie pořídil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope v říjnu 1994.

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.