Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2001

Kulová hvězdokupa M2

Uznání a copyright: D. Williams, N. A. Sharp, AURA, NOAO, NSF

Pod jižním pólem naší Galaxie Mléčné dráhy leží sféra se 100000 hvězdami. Druhý objekt na seznamu jasných difuzních objektů na obloze pořízený Charlesem Messierem v 18. století - M2 je znám jako kulová hvězdokupa a obíhá střed naší Galaxie podobně jako téměř 200 dalších kulových hvězdokup pozůstalých z ranných dní našeho vesmíru. M2 zobrazená nahoře zabírá přes 150 světelných let, leží asi 50000 světelných let daleko a lze ji vidět triedrem v souhvězdí Vodnáře (Aquarius). Stanovení vzdáleností a stáří kulových hvězdokup jako je M2 vymezuje měřítka a věk celého našeho vesmíru.

Štítky: Kulová hvězdokupa, M2

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.