Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2001

Galaxie Kolo od vozu

Uznání a copyright: S. Lee & D. F. Malin, AAO

Srážka dvou galaxií překvapivě vytvořila dobře rozeznatelný tvar kosmických měřítek. Galaxie Kolo od vozu je součástí skupiny galaxií ve vzdálenosti asi 500 miliónů světelných let v souhvězdí Sochaře (Sculptor). Na fotografii nahoře vlevo jsou vidět dvě menší galaxie ze skupiny. Obvod Kola od vozu je nesmírná prstencovitá struktura o průměru 100,000 světelných let složená z nově vzniklých, extrémně jasných, hmotných hvězd. Když se sráží galaxie, tak procházejí jedna skrze druhou a jejich jednotlivé hvězdy přijdou zřídka do kontaktu. Gravitační pole galaxií může být ovšem srážkou výrazně deformováno. Prstencovitý tvar je opravdu výsledkem gravitační poruchy způsobené malou vetřeleckou galaxií procházející velkou galaxií, jenž stlačila mezihvězdný plyn a prach a tak způsobila vlnu vznikání hvězd, jež se rozšířila z místa dopadu jako vlny na rybníku. V tomto případě byla původně velká galaxie, nyní transformovaná srážkou, asi spirální, ne nepodobná naší vlastní Galaxii Mléčná dráha. Nedávná astronomická detektivní práce ukázala, co se stalo s vetřelcem.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, NGC 4755, Jewel Box