Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červen 2001

M94: Za modrou

Uznání: W. Waller (Tufts University), et al., UIT Project, NASA

Dnešní galaxie M94 (NGC 4736) se nachází v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) 15 miliónů světelných let daleko. Na snímku v červeném světle (vlevo) má velice jasné jádro a jak se zdá těsně přivinutá spirální ramena se jen pomalu zeslabují do vnějšího slabého disku. Ale při pohledu na vlnových délkách kratších než je modré světlo - v ultrafialovém světle (UV) - se její vzhled dramaticky mění. Zatímco snímek v červeném světle zvýrazňuje starší, chladnější hvězdy v M94, tak ultrafialovému snímku z dalekohledu Ultraviolet Imaging Telescope na palubě raketoplánu (vpravo) dominují kupy masivních, horkých hvězd, přibližně o stáří (mládí) 10 miliónů let. Tyto kupy ultrafialových jasných mladých hvězd jsou většinou rozloženy v ohromujícím prstenci asi 7000 světelných let širokém kolem galaktického jádra. Čím je řízena tato aktivita vznikání hvězd? Prozkoumáním vlnových délek za modrou mají nyní astronomové důkaz, že aktivita vznikání hvězd v galaxiích jako je M94 může být řízeno symetrickou strukturou samotných galaxií namísto titánských srážek jednotlivých galaxií, jak se odhaduje v případě včerejší galaxie Kolo od vozu.

Štítky: Star-formation, Galaxie, Ultrafialový, M94, NGC 4736