Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červen 2001

M94: Za modrou

Uznání: W. Waller (Tufts University), et al., UIT Project, NASA

Dnešní galaxie M94 (NGC 4736) se nachází v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) 15 miliónů světelných let daleko. Na snímku v červeném světle (vlevo) má velice jasné jádro a jak se zdá těsně přivinutá spirální ramena se jen pomalu zeslabují do vnějšího slabého disku. Ale při pohledu na vlnových délkách kratších než je modré světlo - v ultrafialovém světle (UV) - se její vzhled dramaticky mění. Zatímco snímek v červeném světle zvýrazňuje starší, chladnější hvězdy v M94, tak ultrafialovému snímku z dalekohledu Ultraviolet Imaging Telescope na palubě raketoplánu (vpravo) dominují kupy masivních, horkých hvězd, přibližně o stáří (mládí) 10 miliónů let. Tyto kupy ultrafialových jasných mladých hvězd jsou většinou rozloženy v ohromujícím prstenci asi 7000 světelných let širokém kolem galaktického jádra. Čím je řízena tato aktivita vznikání hvězd? Prozkoumáním vlnových délek za modrou mají nyní astronomové důkaz, že aktivita vznikání hvězd v galaxiích jako je M94 může být řízeno symetrickou strukturou samotných galaxií namísto titánských srážek jednotlivých galaxií, jak se odhaduje v případě včerejší galaxie Kolo od vozu.

Štítky: Star-formation, Galaxie, Ultrafialový, M94, NGC 4736

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.