Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2001

Astro 2 na oběžné dráze

Uznání: STS-67 Crew, NASA

Před šesti lety vzlétla na oběžnou dráhu skupina tří ultrafialových dalekohledů mise Astro-2 na palubě raketoplánu Endeavour. V nákladovém prostoru Endeavouru asi 350 kilometerů nad Australskou pouští jsou vidět přístroje Hopkins Ultraviolet Telescope (HUT), Ultraviolet Imaging Telescope (UIT) a Wisconsin Ultraviolet Photo-Polarimeter Experiment (WUPPE). HUT je před ostatními přístroji se stříbrným kuželovitým sledovačem hvězd vlevo od skupiny dalekohledů. Ultrafialová oblast elektromagnetického spektra leží ve vlnových délkách kratších než modré světlo a nelze je vidět lidskýma očima. Na povrchu zemském je nemožné detekovat téměř veškeré ultrafialové světlo z kosmu, protože je absorbováno atmosférickým ozonem. Ale protože tyto přístroje letěly vysoko nad mraky a ochrannou atmosférou, tak mohly zkoumat vesmír na vlnových délkách za modrou barvou.

Štítky: Raketoplán, Dalekohled, Ultrafialový