Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2001

Kolem Obloukovité kupy

Uznání: X-ray; NASA/CXC/Northwestern/F. Zadeh et al., IR; NASA/HST/NICMOS,
Radio;NRAO/VLA/C. Lang)

Obloukovitá hvězdokupa je nejkompaktnější známou kupou hvězd v naší galaxii a obsahuje zhruba 100 hmotných, mladých hvězd při průměru jednoho světelného roku. Obloukovitá hvězdokupa se nachází v souhvězdí Střelce (Sagittarius) ve vzdálenosti asi 25000 světelných let od planety Země a leží v okruhu 100 světelných let od supermasivní černé díry, o níž se předpokládá, že existuje v galaktickém středu naší Mléčné dráhy. Tato kombinace snímků v rádiovém, infračerveném a rentgenovém světle ilustruje bizardní galaktické okolí této hvězdokupy. Rádiová emise zobrazená červeně trasuje vláknové obloukovité struktury poblíž galaktického středu kolem polohy Obloukovité hvězdokupy. Ve zvětšeném vloženém snímku jsou zobrazena infračervená data, jenž ukazují některé jednotlivé hvězdy jako jasné bodové zdroje. Difuzní emise v modré obklopující hvězdokupu je rentgenový snímek ve falešné barvě plynu v okolním mraku o teplotě 60 miliónů stupňů, poprvé kdy bylo detekováno takové energetické halo hvězdokupy. Astronomové považují těsně nahuštěnou a poměrně blízkou Obloukovitou hvězdokupu za obdobu oblastí zuřivého vznikání hvězd v galaxiích vzdálených milióny světelných let.

Štítky: Hvězdokupa, Rádio, Star-formation, Galaktický střed, Infračervený, Rentgenové paprsky

Kometa NEOWISE nad střechou sousedního domu. foceno skrz okno mého pokoje.