Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2001

Messiéry a Mars

Uznání a copyright: Michael Cole

Procházka dalekohledem po souhvězdí Střelce (Sagittarius) nabízí mnoho jasných hvězdokup a mlhovin z dimensionálního prostoru ve hvězdné krajině kolem galaktického středu. Tato skvělá barevná hloubková fotografie oblohy pohlíží na dvě takové nádherné pamětihodnosti katalogizované kosmickým turistou z 18. století Charlesem Messierem jako M8 a M20. M20 (vlevo nahoře), mlhovina Trifid, nabízí výrazné kontrasty v červené a modré barvě a u tmavých prachových pásů. Hned dole vpravo se rozpíná lákavá červená záře mlhoviny Laguna M8. Obě mlhoviny jsou vzdálené několik tisíc světelných let, ovšem nebeské světlo dominující úplně vpravo je "místní" zdroj planeta Mars. Rudá planeta právě prochází souhvězdím Střelce a je na tomto snímku silně přeexponovaná, je vzdálená krátké 4 světelné minuty. Nyní je nedaleko největšího přiblížení planetě Zemi od roku 1988. Mars vychází kolem západu a lze jej spatřit po většinu noci jak jasně září zhruba -2.3 magnitudy. Tuto fotografii pořídil městký fotograf Michael Cole ve 20. května 3:00 za jasné oblohy nad Camp Hancock v Oregonu v USA.

Štítky: Mars, Galaktický střed, M8, M20, Charles messier