Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2000

M20: Mlhovina Trifid

Uznání a copyright: Todd Boroson, AURA, NOAO, NSF

V mlhovině Trifid se dá najít jak nevýslovná krása tak i nepředstavitelný blázinec. Tato fotogenická mlhovina známá též jako M20 je viditelná dobrým triedrem v souhvězdí Střelce. Energetické procesy tvorby hvězd vytvořily nejen barvy ale také chaos. Červeně zářící plyn svítí díky vysoce energetickému světlu působícímu na mezihvězdný plyn vodík. Tmavá prachová vlákna, která se proplétají přes M20 byla vytvořena v atmosférách chladných obřích hvězd a v troskách po explozích supernov. Pořád se ještě zkoumá, které mladé jasné hvězdy osvětlují modrou reflekční mlhovinu. Světlo z M20, které vidíme dnes ji opustilo před 3000 lety, ačkoliv přesná vzdálenost zůstává neznámou. Přelet světla napříč mlhovinou M20 trvá 50 let.

Štítky: Emisní mlhovina, Reflekční mlhovina

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2024 obdržel snímek „Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety“, jehož autorem je Robert Barsa.     18. září 2024 v ranních hodinách se nad jednou z nejvýznamnějších památek východního Slovenska, Dómem svaté Alžběty v

Kometa Atlas C3, foceno včera 22. října 2024 na Tišnovsku.