Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2000

Fullereny - miniaturní kosmické časové kapsle

Uznání a copyright: Keith Beardmore (LANL)

Vědci našli časové kapsle nečekané velikosti z minulosti před miliardami let. Malé molekuly mohou být zjevně uvězněny při vzniku velkých uzavřených molekul známých jako fullereny nebo buckyballs (podle přezdívky R.Fullera). Luann Becker (U. Hawaii) a spolupracovníci nedávno našli fullereny ve starém meteoritu, který spadnul na Zemi před 30 léty. Fullereny mimozemského původu uvnitř meteoritu přežily a po prozkoumání se ukázalo, že uvnitř nejsou prázdné. Malé molekuly uvězněné uvnitř tak umožňují nahlédnout jak vypadala Sluneční soustava během svého vzniku. Snímek nahoře je počítačovou simulací, jež představuje poměrně malý fulleren (60-ti atomový, z uhlíku) umístěný na povrchu hydrogenovaného křemíkového povrchu. Jak vznikly tyto fullereny, jak přežily, kde jinde je lze nalézt a co jiného může být ještě nalezeno uvnitř těchto titěrných časových kapslí, to vše se vyvíjí do slibné oblasti výzkumu.

Štítky: Fulereny, Cosmogeny??