Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2001

Nově zrozená mlhovina Hen 1357

Uznání: M. Bobrowsky, NASA

Tento snímek dalekohledem Hubble Space Telescope ukazuje nejmladší známou planetární mlhovinu Hen 1357. Elegantní, jemné a symetrické křivky vnukají její populární jméno - mlhovina Rejnok. Pozorovánání v desetiletí po 1970 nedetekovala žádný mlhovinný materiál, ale tento snímek z března 1996 u mlhoviny Rejnok jasně ukazuje objevující se bubliny a prstence rázového a ionizovaného plynu. Plyn je nabíjen energií horkou centrální hvězdou, která jak je na konci svého života, tak dospívá do své závěrečné fáze bílého trpaslíka. Snímek také u mlhoviny ukazuje (asi na 10. hodině) doprovodnou hvězdu. Astronomové takovým složkám připisují komplexní tvary a prstence u této i mnoha dalších mlhovin. Tento kosmický infant je asi 130 krát větší než naše Sluneční soustava a ještě roste. Nachází se ve vzdálenosti 18000 světelných let v jižním souhvězdí Oltáře (Ara).

Štítky: Planetární mlhovina, Bílý trpaslík