Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. duben 2003

Roční doby na Saturnu

Uznání: R. G. French (Wellesley College) et al., Hubble Heritage Team (AURA / STScI / NASA)

Vzhledem k tomu, že je saturnova osa skloněná k jeho oběžné dráze kolem Slunce, tak Saturn má roční období, podobné těm na planetě Zemi, ale saturnovy roční období trvají přes sedm let. Takže jaké je nyní na Saturnu roční období? Sklon saturnových prstenců, které obíhají kolem rovníku, nabízí docela pěkné grafické zobrazení sezón. Poté, co se se v polovině let 1990 saturnovy prstence jevily skoro zboku, tak tento měsíc budou nejvíce "otevřené". Prstenčitá planeta má na večerní obloze příznivou polohu a nabízí pěkný pohled jak na saturnovu jižní polokouli přichází léto a zima na severní polokouli. Tuto posloupnost snímků nahoře pořídil vždy s ročním odstupem kosmický dalekohled Hubble Space Telescope, začíná vlevo v roce 1996 a končí vpravo v roce 2000. Přestože saturnovy prstence vypadají jako pevné, tak se skládají z jednotlivě obíhajících kousků ledu a kamení, jejichž velikost se pohybuje od zrnek písku k balvanům jak stodola a mají pravděpodobně tloušťku méně jak 50 metrů.

Štítky: Saturn, Seasons, Saturn's rings