Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2003

Merkur přechází přes Slunce

Uznání a copyright: Thierry Legault

Jak velké je Slunce? Slunce není jenom větší než kterákoliv planeta, ale je větší než všechny planety dohromady. Asi 99,9% veškeré hmotnosti celé naší Sluneční soustavy náleží Slunci. Když se řekne, že průměr Slunce je asi 1 400 000 kilometrů, tak to není s čím porovnat. Minulý týden ale byla příležitost získat vizuální perspektivu o velikosti, když nastal vzácný přechod planety Merkur před Sluncem. Tmavá tečka vpravo nahoře je planeta Merkur, která má průměr něco přes třetinu průměru naší Země. Ve srovnání se Sluncem je Merkur tak malý, že ponejprv obtížné ho spatřit. Na Slunci jsou také vidět tmavé kruhovité sluneční skvrny, jasné oblasti a tmavé protažené protuberance, mnohé větší jak Merkur. Snímek se zvýrazněným kontrastem nahoře byl pořízen minulý týden ve Francii.

Štítky: Slunce, Přechod, Mercuy

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.