Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 1999

Merkur a Slunce

Uznání: Brian Handy (Montana State Univ.), TRACE Project

Jen několik dnů před maximem meteorického roje Leonid, byla pozorovatelům oblohy nabídnuta jiná astronomická podívaná, když planeta Merkur přecházela 15.listopadu přes kotouč Slunce. Při pohledu z planety Země, přechod Merkura není nic jiného než vzácnost. Poslední se uskutečnil v roce 1993 a následující se odehraje v roce 2003. Potěšit se merkurovým přechodem, znamená mít dalekohled s vhodným filtrem. Pak je možné sledovat dramatický jev, jak se maličký, dobře definovaný svět posouvá přes dominantní sluneční disk. Tento pomalu se nahrávající animovaný gif je poskládán se snímků pořízených družicí TRACE obíhající Zemi. Snímky ve falešných barvách pořídila družice TRACE v ultrafialovém světle a ukazují horký plyn těsně nad viditelných povrchem Slunce. Disk Merkuru je situován proti kypící plazmě jak planeta procházela v blízkosti okraje Slunce.

Štítky: Slunce, Merkur, Přechod, Animated gif

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.