Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. listopad 1999

Malá hvězda

Uznání: C. Barbieri (Univ. of Padua), NASA, ESA

Nevýrazný dvojhvězdný systém s katalogovým označením Gliese 623 leží ve vzdálenosti 25 světelných roků od Země v souhvězdí Herkula. Jednotlivé hvězdy tohoto binárního systému byly poprvé rozlišeny v červenci 1994, kdy přístroj Faint Object Camera na palubě Hubbleova kosmického dalekohledu pořídil tento snímek. Hvězdy jsou od sebe vzdáleny 200 miliónů mil - zhruba dvojnásobek vzdálenosti Země-Slunce. Hvězda vpravo, slabší Gliese 623b, je 60 000 krát méně svítivá než Slunce a přibližně 10 krát méně hmotná. Rozstřepené prstence kolem jejího jasnějšího průvodce, hvězdy Gliese 623a, vznikly při pořizování snímku. Hvězda s nižší hmotností je klasifikována jako rudý trpaslík, ale právě rudí trpaslíci jsou dostatečně hmotní na to, aby se mohlo spustit spalování vodíku v jejich jádře k udržení slabého záření. O něco méně hmotné objekty známé jako hnědí trpaslíci, mohou zářit velmi málo, protože jejich centrální teploty jsou přiliž nízké na to, aby mohly použít vodík jako jaderné palivo. Současné odhady hmotnosti hvězdy Gliese 623b jsou právě na hranici mezi rudými a hnědými trpaslíky, ale budoucí pozorování by mohla pomoci vyjasnit původ jedné z nejmenších hvězd v naší Galaxii. Jelikož objekty podobné hvězdy Gliese 623b jsou temné a slabé pro detekování, byly navrženy jako možné řešení záhady "temné hmoty" ve vesmíru.

Štítky: Binary star, Hnědý trpaslík, Blízká hvězda