Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 1999

Rentgenový přechod Merkura

Uznání: ISAS, Yohkoh Project

Tato sekvence rentgenových snímků ve falešných barvách zachycuje výjmečnou událost - přechod neboli transit planety Merkur přes Slunce. Silueta malého disku Merkura je na jasném rentgenovém pozadí horké sluneční korony. Je vidět vpravo od středu na horním snímku a pohybuje se dále vpravo jak sekvence pokračuje směrem dolů. Temná oblast je koronární díra poblíž jižního slunečního pólu, zatímco vlevo od této oblasti je horních snímcích vidět planoucí koronární jasný bod. Snímky byly zaznamenány 6.listopadu 1993 rentgenovým dalekohledem Soft X-ray Telescope na palubě družice Yohkoh. Přechody Merkura a (Venuše) byly historicky používány pro objevování geometrie sluneční soustavy a mapování samotné planety Země. Příští přechod Merkura se koná 15.listopadu.

Štítky: Slunce, Merkur, Přechod

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.