Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 1999

Měsíc a Merkur

Tunc Tezel

Merkur je nejbližší planetou ke Slunci a nikdy se nevzdaluje daleko od naší mateřské hvězdy na pozemské obloze. Tento poctivě stvořený svět má něco přes třetinu průměru Země, obíhá na své těsné oběžné dráze a je často ztracen našemu pohledu ve sluneční záři. Ale právě den před úplným zatměním Slunce 11.srpna, astronom Tunc Tezel zachytil tento prchavý pohled na těsnou konjunkci Merkura a Měsíce, jež se brzy stane siluetou, jak bylo vidět z Turecka. Merkur na spodním okraji jasně září odraženým slunenčním světlem zatímco u skoro nového Měsíce je přímo ozářen pouze tenký srpek Zbytek měsíčního okolí je slabě vidět díky ozáření světlem z naší Země téměř v úplňku. V pondělí 15. listopadu bude Merkur vidět, jak přechází přes sluneční disk, ovšem jen pro dobře umístěné pozorovatele na na pacifické hemisféře.

Štítky: Měsíc, Merkur, Konjunkce