Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2003

Supervítr z Doutníkové galaxie

Uznání a copyright: FOCAS, Subaru 8.2-m Telescope, NAOJ

Co zapaluje Doutníkovou galaxii? Tato nepravidelná galaxie známá také jako M82 se zamíchala při nedávném průchodu kolem blízké velké spirální galaxie M81. To ale plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího plynu, který se rozpíná ven. Nedávné důkazy naznačují, že plyn ven vyhánějí kombinované částice větru z mnoha hvězd, které dohromady vytvářejí galaktický "supervítr". Nedávno zveřejněná fotografie nahoře z dalekohledu Subaru zvýrazňuje specifické barvy červeného světla silně emitovaného ionizovaným vodíkem a podrobně ukazuje vlákna tohoto plynu. Vlákna dosahují více jak 10 000 světelných let. Doutníková galaxie je vzdálená 12 miliónů světelných let, je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké Mědvědice (Ursa Major).

Štítky: Supervítr, Subaru, Cigar Galaxy

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety