Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2002

Jasná galaxie M81

Uznání a copyright: Robert Gendler

Velká a nádherná spirální galaxie M81 v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) je jednou z nejjasnějších galaxií, které jsou vidět na obloze planety Země. Tento skvostně podrobný pohled odhaluje její jasné jádro, impozantní spirální ramena a rozevláté kosmické prachové pásy, rozsahem srovnatelné s Mléčnou dráhou. Přímo přes disk, dole a napravo od galaktického středu, běží pozoruhodný prachový pás a naznačuje neuspořádanou minulost, na rozdíl od dalších nápadných spirálních útvarů v M81. Bludný prachový pás může být protáhlým výsledkem těsného přiblížení mezi M81 a její menší doprovodnou galaxií M82. Zkoumání proměnných hvězd v M81 (NGC 3031) poskytlo pro externí galaxii jednu z nejlépe určených vzdáleností - 11.8 miliónu světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, M81, Dust lane