Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2001

NGC 1410 1409: Intergalaktické spojení

Credits: William C. Keel (Univ. Alabama, Tuscaloosa), NASA

Tyto dvě galaxie spolu interakují překvapivým způsobem, spojením pomocí "hmotovodu" zakrývajícího materiálu, který mezi nimi běží více jak 20000 světelných let mezigalaktickým prostorem. Na pozadí světla hvězd je vidět silueta tmavého prachové pásu, který začíná u NGC 1410 (galaxie vlevo) a zamotává se kolem NGC 1409 (vpravo). Nedávná srážka páru, jež se nachází ve vzdálenosti asi 300000 miliónů let v souhvězdí Býka, pravděpodobně dala vzniknout tomuto poměrně tenkému proudu materiálu, který je široký pouze 500 světelných let. Snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope dramaticky ilustruje, jak si galaxie vyměňují hmotu při srážce a také představuje výzvu současné představě o vývoji galaxií. Titánská srážka vyvolala vznik hvězd v NGC 1410, jak je patrné z modrých oblastí vzniku hvězd, ale v NGC 1409 zůstává nedostatek horkých mladých modrých hvězd, přestože pozorování ukaztují, že tam materiál proudí. Tyto dvě gravitací svázané galaxie jsou odsouzeny k další srážce v budoucnosti a časem ke splynutí do jedné galaxie.

Štítky: Star-formation, Prach, Galaxie, Interacting galaxies