Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2001

Astronomicky snimek dne

Credits: NASA / X-ray: Y. Chu (UIUC) et al., Optical: J. P. Harrington, K. J. Borkowski (UMD),
Composite: Z. Levay (STScI)

Vzory v planetární mlhovině NGC 6543 celkem snadno vnukají její populární název mlhovina Kočičí oko. Roku 1995 rozlišil víry této zářící mlhoviny, známé plynnými chuchvalci vyvrhovanými z umírající slunci podobné hvězdy asi 3000 světelných let od Země, úžasný optický snímek ve falešných barvách z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope. Tento kompozitní snímek kombinuje slavný snímek z Hubblea s novými rentgenovými daty z oběžné observatoře Chandra a odhaluje překvapivě intenzivní rentgenovou emisi ukazující na přítomnost extrémně horkého plynu. Rentgenová emise je zobrazena modrofialovou superponovanou na červenou a zelenou optickou emisi. Samotná ústřední hvězda mlhoviny je zřetelně ponořena do milióny stupňů horkého plynu vyzařujícího rengenovou emisi. Jiné kapsy rengenově horkéhoplynu se zdají být ohraničeny chladnějším plynem, jež silně září na optických vlnových délkách, což je jasnou známkou toho, že rozpínající se horký plyn tvaruje viditelné vlákna a struktury Kočičího oka. Pohlížením do Kočičího oka astronomové vidí osud našeho Slunce, odsouzeného vstoupit do své vlastní vývojové fáze planetární mlhoviny asi za 5 miliard let.

Štítky: Planetární mlhovina, Rentgenový, Cat's eye nebula, Ngc6543