Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. září 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. září 1999

Kočičí oko se neuvěřitelně rozpíná

Uznání: Arsen R. Hajian (USNO), Yervant Terzian (Cornell)

Dívejte se pozorně. Jak tato aimace bliká mezi dvěma snímky NGC 6543 z Hubble Space Telescope - první je z roku 1994 a druhý je z roku 1997 - tak se zdá, že se spletitá vlákna mlhoviny posunula. Posun je způsoben skutečnou expanzí tohoto plynného rubáše zakrývajícího umírající hvězdu. NGC 6543 je též známá jako mlhovina Kočičí oko. Tento komplex klasifikovaný jako "planetární mlhovina" utkaná obálkami rozpínajícího se plynu, které odvrhla centrální hvězda, když se vyvíjí z červeného obra do své závěrečné fáze bílého trpaslíka. Fáze planetární mlhoviny trvá v životě hvězdy poměrně krátce, asi kolem 10000 let. Ve skutečnosti, spolu s dalšími údaji tento detekovaný posun mlhoviny během tříleté periody dovoluje odhadnout věk jasné vnitřní obálky asi na 1000 let a vzdálenost může být změřena asi na 3000 světelných let.

Štítky: Ngc 6543, Planetární mlhovina