Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2004

Proděravělé mračno nad Alabamou

Uznání a copyright: Joel Knain

Co by mohlo vytvořit tak obrovskou díru v mracích? Tato díra o průměru asi stovek metrů byla vyfotografována z nájezdu u cesty poblíž Mobile, Alabama, USA. Je velice neobvyklé vidět proděravělá mračna jako je toto, a tak jsou stále předmětem meteorologických spekulací. Vedoucí hypotéza tvrdí, že díru v mračnu způsobují padající krystalky ledu. Ledové krystalky by mohly vznikat ve vyšším mračnu nebo jim napomohly výpary prolétajícího letadla. Pokud má vzduch správnou teplotu a obsah vlhkosti, tak padající krystaly budou absorbovat vzdušnou vlhkost a porostou. Aby k tomu došlo, tak voda musí být tak studená, že je už třeba jen povrch na kterém by zmrzla. Ze vzduchu odebraná vlhkost zvyšuje odpařování z kapiček vody v mračnu, takže ty mizí až vytvoří díru. Nyní těžší krystaly ledu budou pokračovat v pádu a vytvářet řidší snopovitá mračnům podobná virga (slovo pochází z latiny), které je vidět uvnitř a hned pod dírou. Voda a led z virga se vypaří ještě před dopadem na zemi.

Štítky: Země, Hole punch cloud

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA