Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2004

Údolí Marinerů z Mars Expressu

Uznání: Mars Express, ESA, DLR, FU Berlin (G. Neukum)

Družice ESA Mars Express skanovala 14. ledna při pohledu z oběžné dráhy dolů pozoruhodnou stereoskopickou vysokorozlišovací kamerou pruh 1700 krát 65 kilometrů přes velký kaňon na Marsu Údolí Marinerů. Tento úžasný obrázek rekonstruhuje část skanované oblasti ze stereoskopických barevných obrazových dat, které zaznamenaly rozeklaný terén s rozlišením 12 m na pixel. Mars Express obíhá rudou planetu už od 25. prosince, kdy se připojil k družicím Mars Global Surveyor a Mars Odyssey a zpět odesílá vědecká data, slouží jako komunikační převaděč a dokonce dělá koordinovaná atmosférická pozorování s roverem NASA Spirit na povrchu. Dne 25. prosince se také pokusil přistát přistávací modul Beagle 2, který vypuštěn z Mars Expressu, ale doposud od něj nebyl přijat žádný signál.

Štítky: Mars, Valles Marineris, Mars express, Beagle 2

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.