Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2004

Údolí Marinerů z Mars Expressu

Uznání: Mars Express, ESA, DLR, FU Berlin (G. Neukum)

Družice ESA Mars Express skanovala 14. ledna při pohledu z oběžné dráhy dolů pozoruhodnou stereoskopickou vysokorozlišovací kamerou pruh 1700 krát 65 kilometrů přes velký kaňon na Marsu Údolí Marinerů. Tento úžasný obrázek rekonstruhuje část skanované oblasti ze stereoskopických barevných obrazových dat, které zaznamenaly rozeklaný terén s rozlišením 12 m na pixel. Mars Express obíhá rudou planetu už od 25. prosince, kdy se připojil k družicím Mars Global Surveyor a Mars Odyssey a zpět odesílá vědecká data, slouží jako komunikační převaděč a dokonce dělá koordinovaná atmosférická pozorování s roverem NASA Spirit na povrchu. Dne 25. prosince se také pokusil přistát přistávací modul Beagle 2, který vypuštěn z Mars Expressu, ale doposud od něj nebyl přijat žádný signál.

Štítky: Mars, Valles Marineris, Mars express, Beagle 2