Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2004

Krabí mlhovina z CFHT

Uznání a copyright: Canada-France-Hawaii Telescope, J.-C. Cuillandre (CFHT), Coelum

Když vybuchne hvězda, tak zůstane takový nepořádek. Tajemnými vlákny zaplněná Krabí mlhovina je výsledkem výbuchu supernovy, která byla vidět v roce 1054 po Kr.. Nejen že jsou vlákna velice komplexní, ale také se zdá, že mají menší hmotnost, než co vyvrhla supernova a mají vyšší rychlost, než lze očekávat od volného výbuchu. Snímek nahoře pořídil kanadsko-francouzko-havajský dalekohled (Canada-France-Hawaii Telescope - CFHT) ve třech barvách, které byly vybrány pro svůj vědeckým význam. Krabí mlhovina má asi 10 světelných let. Úplně ve středu mlhoviny se nachází pulsar: neutronová hvězda hmotná jako Slunce, ale o velikosti jenom malého města. Pulsar v Krabí mlhovině se otáčí 30 krát za jednu sekundu.

Štítky: Krabí mlhovina, M1, CFHT