Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2002

Pulsar v Krabí mlhovině se otřepává

Uznání: J. Hester (ASU), CXC, HST, NRAO, NSF, NASA

Jak dokáže neutronová hvězda velikosti města pohánět rozlehlou Krabí mlhovinu? Zdá se, že přinejmenším část odpovědi je vyvrhování proudů horkého plynu o vysokých rychlostech. Včera zveřejněné filmy pořízené jak z rentgenové observatoře Chandra, tak z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ukazují proudy plynu, které se pohybují ven zhruba poloviční rychlostí světla. Proudy jako je tento jsou nejpíše výsledkem ohromných elektrických napětí vytvářených centrálním pulsarem. Pulsar je rychle rotující magnetizovaná centrální neutronová hvězda. Horká plasma naráží do existujícího plynu a způsobuje záři napříč všemi barvami elektromagnetického spektra. Na snímku nahoře je složený snímek středu Krabí mlhoviny, kde červená představuje rádiovou emisi, zelená emisi viditelného světla a modrá představuje rentgenovou emisi. Tečka úplně ve středu je horký pulsar, který se otáčí 30 krát ze sekundu.

Štítky: Krabí mlhovina, Pulsar, Film

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.