Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2002

Krabí mlhovina z VLT

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Tajemnými vlákny vyplněná Krabí mlhovina je pozůstatkem exploze hvězdy, které byla pozorována v roce 1054 po Kristu. Tuto okázalou explozi supernovy zaznamenali čínští astronomové a (docela pravděpodobně) astronomové indiánů Anasazi. Vlákna jsou tajemná proto, protože se ukazuje, že mají menší hmotnost než to, co vyvrhla původní supernova a přitom vyšší rychlostí, že by se čekalo od volné exploze. Na snímku nahoře, který nedávno pořídil Velmi velký dalekohled (Very Large Telescope) barvy ukazují, co se děje s elektrony v odlišných částech Krabí mlhoviny. Červená představuje elektrony, které se rekombinují s protony za vzniku neutrálního vodíku, zatímco modrá představuje elektrony vířící podél magnetického pole ve vnitřní mlhovině. V samotném středu mlhoviny se nachází pulsar: neutronová hvězda, která v tomto případě rotuje 30 krát za sekundu.

Štítky: Zbytek supernovy, Krabí mlhovina