Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2001

Krab poháněný pulsarem

Credit J. Hester and P. Scowen (ASU), NASA

V létě L.P. 1054 čínští astronomové zaznamenali, že se hvězda v souhvězdí Býka (Taurus) stala náhle jasnou jako úplněk. Jak pomalu slábla, tak zůstala viditelná po celý rok. Nyní je známo že, že za tento úkazem byl zodpovědný spektakulární výbuch supernovy, detonace masivní hvězdy, jejíž zbytky jsou nyní vidět jako Krabí mlhovina. Jádro hvězdy se zhroutilo do formy rotující neutronové hvězdy neboli pulsaru, jednoho z nejexotičtějších objektů známých moderním astronomům. Rotující pulsar v Krabí mlhovině generuje jako maják svazky rádiové, viditelné, rentgenové a gama energie a jak už jméno naznačuje produkuje pulsy, jak svazky energie probíhají naším pohledem. S použitím skvělé série snímků ve viditelném světle z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope (HST) v roce 1995, astronomové objevili, že spektakulární pulsar vyvolává pohyby v Krabí mlhovině. Nejlepší záběry tohoto krabího HST "filmu" ukazují svazky materiálu, jenž se vzdaluje od pulsaru poloviční rychlostí světla, scintilující halo a uzlíky intenzivní emise jenž tančí jako duchové nad pólem pulsaru. Energie pulsaru, jenž měří jen 10 kilometrů, ale je hmotnější jak Slunce pohání dynamiku a emisi samotné mlhoviny, jenž má napříč více jak 10 světelných let.

Štítky: Supernova, Krabí mlhovina, Pulsar, Neutronová hvězda