Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2004

Neobvyklé sferule na Marsu

Credit: Mars Exploration Rover Mission, JPL, USGS, NASA

Co je to za neobvyklé sferule na Marsu? Marťanský rover Opportunity nyní vyfotografoval několik neobvyklých uzlin na Marsu téměř sférického tvaru. Tyto sferule jsou často součástí většího skalního výčnělku, ale zdají se šedivější. Jedna taková sferule zobrazená na vloženém snímku je součástí skaliska nazvaného Stone Mountain (Kamenná hora), které je vidět z roveru Opportunity, který se nyní pohybuje v malém kráteru na Meridiani Planum. Opportunity byl nasměrován doprava nahoru k Stone Mountain, aby měl lepší výhled. Vložený snímek má jenom 3 centimetry a ukazuje skalisko, které má svůj název spíše díky svému tvaru než pro svou velikost. Vědci nyní o původu sferulí vedou debatu. Jedna z předních hypotéz tvrdí, že korálky byly kdysi roztavenou horninou, která po impaktu nebo po vulkanické erupci ztuhla ve vzduchu. Další hypotéza říká, že sferule jsou konkrecemi, tvrdými horninami, které se pomalu akumulují kolem centrálního jádra. Opportunity bude v několika příštích dnech pracovat na rozřešení této i dalších záhad.

Štítky: Mars, Opportunity rover, Spherules