Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2004

M64: galaxie Šípková Růženka

Uznání: NASA and the Hubble Heritage Team (AURA/STScI), S. Smartt (IoA) & D. Richstone (U. Michigan) et al.

Galaxie Šípková Růženka se může na první pohled jevit klidná, ale ve skutečnosti sebou hází a převrací se. Nedávná pozorování způsobila nečekaný obrat, protože ukázala, že plyn ve vnějších oblastech této fotogenické spirální galaxie rotuje v opačném směru, než všechny hvězdy! Srážky plynu ve vnitřních a vnějších oblastech vytvářejí spousty horkých modrých hvězd a růžové emisní mlhoviny. Snímek nahoře pořídil v roce 2001 kosmický dalekohled Hubble Space Telescope a minulý týden byl zveřejněn. Fascinující vnitřní pohyby v M64, též katalogizované jako NGC 4826, se považují za výsledek srážky mezi malou a velkou galaxií, kde se ještě výsledná směs neusadila.

Štítky: M64, Sleeping Beauty galaxy