Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2004

Supernova, která přežila

Uznání: Justyn R. Maund (IoA/Univ. Cambridge) et al., ESA.
Vložený snímek vlevo: Isaac Newton Telescope, dole: Hubble WFPC2, vpravo: Hubble ACS

Začněme celkovým pohledem na krásnou spirální galaxi M81 a pokračujme vloženými snímky (vlevo, dole a vpravo), které se přibližují k samotné přeživší hvězdě. Ve středu posledního pole je vpravo od středu hvězda, o které se nedávno zjistilo, že přežila kosmické kataklysma - výbuch supernovy své doprovodné složky. Světlo z tohoto kosmického výbuchu, který byl pravděpodobně způsoben zhroucením jádra hvězdy původně více jak 10 krát hmotnější než Slunce, poprvé dosáhlo Zemi před 10 lety a bylo katalogizováno jako supernova SN 1993J. Přestože samotná supernova už není viditelná, tak blízko složky hvězdy, známé jako první, která přežila supernovu v podvojné soustavě, lze stále vidět světelná echa od prachu v oblasti. Astronomové věří, že podivnosti pozorované u této supernovy lze vysvětlit podstatným přenosem materiálu na přežívající složku během několika málo stovek let před hvězdnou explozí. SN 1993J z blízké M81 byla druhou nejjasnější soudobou supernovou po supernově SN 1987A ve Velkém Magelanově mračnu.

Štítky: Supernova, Binary star, M81, Sn1993j