Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2004

NGC 613: Spirální galaxie z prachu a hvězd

Uznání: M. Neeser (Univ.-Sternwarte München), P. Barthel (Kapteyn Astron. Institute), H. Heyer, H. Boffin (ESO), ESO

Když na observatoř Paranal v Chile přišlo ranní svítání, tak astronomové Mark Neeser a Peter Barthel ukončili svoje hledání pátrání po slabých, miliardy světelných let vzdálených kvasarech. A zrovna v tom okamžiku pro změnu využili velmi velkých dalekohledů VLT Evropské jižní observatoře, aby si vychutnali krásu okolního vesmíru. Jedním z výsledků je tento úžasný pohled na krásnou spirální galaxii s příčkou NGC 613, která se nachází zhruba 65 miliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Sochaře (Sculptor). NGC 613 měří přes 100 tisíc světelných let a zdá se, že má více než slušnou část svých ramen propletenou mračny kosmického prachu a jasnými hvězdotvornými oblastmi u konců dominantní centrální příčky. Rádiová emise ukazuje na přítomnost hmotné černé díry ve středu NGC 613.

Štítky: Star-formation, Prach, Spirální galaxie, Ngc613