Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 2000

Yepun

Uznání: European Southern Observatory

Na snímku nahoře pořízeném 3.září je záběr dalekohledu o průměru 8.2m pokřtěného jménem Yepun, jenž se leskne v záři zapadajícího slunce. Tento večer později pod tmavou oblohou observatoře Paranal v Chile astronomové a inženýři úspěšně zachytili Yepunovo první světlo na snímky a zařadili tak Yepun jako čtvrtou a poslední jednotku Velmi velkého dalekohledu (Very Large Telescope - VLT) Evropské jižní observatoře. Konečně se bude moci světlo z ostatních tří 8.2m dalekohledů (Antu, Kueyen a Melipal) kombinovat s Yepunovým a tak se dosáhne efektivní apertury 16.4 metrů, což znamená největší světový optický dalekohled. Příštím velkým krokem bude kombinování paprsků ze dvou teleskopů a vytvoření interferometru. Budova v popředí je horní část podúrovňové interferometrické laboratoře. Jména jednotlivých dalekohledů VLT jsou převzata z jazyka Mapuche. Původně se myslelo, že slovo Yepun označuje jasnou hvězdu Sírius, ale lingvisté nyní věří, že znamená Venuši nebo Večernici.

Štítky: Dalekohled, VLT, Yepun