Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2003

Hvězdokupa Plejády

Uznání a copyright: Robert Gendler

Plejády, možná nejslavnější hvězdokupu na obloze, lze spatřit bez triedru dokonce i z hloubky světelně znečištěných měst. Plejády, které jsou též známé jako Sedm sester a M45, jsou jednou z nejjasnějších a nejbližších otevřených hvězdokup. Plejády obsahují přes 3000 hvězd, jsou asi 400 světelných let daleko a napříč měří jen 13 světelných let. Na fotografii nahoře jsou zřetelně patrné modré reflekční mlhoviny, které obklopují jasnější hvězdy v kupě. V Plejádách byly také nalezeny slabí hnědí trpaslíci o nízké hmotnosti. (Redakční poznámka: Výrazné difrakční paprsky byly obrazu dodány z estetických důvodů pomocí motouzu od draka věnovaného dětmi Roba Gendlera. Motouz byl upevněn přes rosnici dalekohledu.)

Štítky: Hvězdokupa, Plejády, Open cluster m45

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.