Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2000

Odraz Merope

Uznání: George H. Herbig & Theodore Simon (IfA, U. Hawaii),
Hubble Heritage Team, NASA

Světlo hvězd ve slavné hvězdokupě Plejády pomalu ničí procházející mrak plynu a prachu. Hned za horním pravým rohem tohoto nedávno zveřejněného snímku, jež pořídil kosmicý dalekohled Hubble Space Telescope, se nachází hvězda Merope. Mračno známé též jako IC 349 a hvězda existují milióny let. V posledních 100,000 letech se ovšem část mračna náhodou posunula tak blízko ke hvězdě, pouze na 3500 násobek vzdálenosti Země Slunce, že světlo hvězdy ovlivňuje neobvyklým způsobem prach v mračnu. Tlak hvězdného světla významně vytlačuje prach v reflekční mlhovině a menší prachové částice jsou vytlačovány silněji. Jednotlivé části prachového mračna se rozvrstvily a míří směrem k Merope, s tím, že nejbližší částice jsou i nejhmotnější a tak jsou nejméně ovlivňovány radiačním tlakem. Dlouhodobým výsledkem bude úplná destrukce prachu energetickým hvězdným světlem. Není známo, zda mračno toto přiblížení přežije.

Štítky: Reflekční mlhovina, Plejády, Merope