Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2003

Mladá hvězda, tmavý mrak

Uznání: A. Noriega-Crespo (SSC/Caltech) et al., JPL, Caltech, NASA (Inset: Digital Sky Survey)

Na tomto nedávno zveřejněném snímku ve falešných barvách z dalekohledu Spitzer Space Telescope se v infračerveném světle ukazují vysokorychlostní výtoky molekulárního plynu z mladého stelárního objektu. Infračervený zdroj katalogizovaný jako HH (Herbig-Haro) 46/47 se nachází v temné neboli v Bokově mlhovině, na optickém vloženém snímku poblíž rohu vpravo dole, která je většinou při pozorování ve viditelném světle neprůhledná. Energetický výtok dosahuje skoro jednoho světelného roku, hrouží se do tmavého mezihvězdného materiálu a přísluší rannému stádiu slunci podobné hvězdě. Může dobře reprezentovat vývojovou fázi našeho Slunce, která se odehrála zhruba před 4,5 miliardami let, spolu se vznikem naší sluneční soustavy z cirkumstelárního disku. Tato mladá hvězdná soustava je při vzdálenosti jen asi 1140 světelných let poměrně blízko, nachází se v námořním souhvězdní Plachty (Vela) a je výtečným objektem k vyzkoušení Spitzerových infračervených schopností.

Štítky: Hh 46/47, Herbig haro, Bok globular, Young star, Outflow