Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2003

AB Aurigae: Jak dělat planety

Uznání: C.A. Grady (NOAO, NASA/GSFC), et al., NASA

Tento snímek z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ukazuje do pozororuhodných podrobností vnitřní části prachového a plynného disku, který obklopuje hvězdu AB Aurigae. Uzlíky materiálu, které jsou zde vidět poprvé, mohou velmi dobře představovat ranné stadium procesu, který by mohl během příštích několika miliónů let vyústit vznikem planet. AB Aurigae je mladá hvězda (2-4 milióny let) vzdálená asi 469 světelných let. Její vířící cirkumstelární disk je asi 30 krát větší jak naše sluneční soustava. Astronomové věří, že v disku hvězdy AB Aurigae právě začínají vznikat planety, protože disky kolem mladších hvězd (méně jak 1 milión let) nevykazují takové chuchvalcovité struktury, zatímco disky poněkud starších hvězd (8-10 miliónů let) mají mezery a rysy napovídající, že planety již vznikly. A proč jsou vidět jakoby okenní tabulky? Široké černé pruhy na snímku jsou způsobeny zakrývajícími raménky, aby se odclonilo přebytečné světlo hvězdy, a uhlopříčné paprsky vznikají difrakcí.

Štítky: Vznik planety, AB Aurigae, Prachový disk

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.