Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. říjen 2002

Prachový disk u Fomalhautu ukazuje na planety

Uznání kresby: David Hardy, ROE, ATC, NSF, NASA

Jedna z nejjasnějších hvězd na obloze má asi planety. Fomalhaut, sedmnáctá nejjasnější hvězda na noční obloze je vzdálená zhruba 22 světelných let, ale její stáří je jen zlomkem stáří našeho Slunce. Nedávná pozorování v dalekém infračerveném světle za pomoci detektorů chlazených na téměř nulu Kelvinů ukazují prachový disk, který obklopuje Fomalhaut tak, že že má jednak ve středu díru a jednak zvlněné okraje. Díra ve středu znamená, že prach se shluknul do vnitřních planet, možná podobných Zemi, zatímco zvlněný lem ukazuje na gravitační působení planet jako je Jupiter nebo Saturn. Objevný snímek pořídil přístroj SCUBA na dalekohledu James Clerk Maxwell Telescope na Havaji v USA. Ilustrace nahoře ukazuje jak by mohl vypadat prašný planetární system u Fomalhauta poblíž velké planety.

Štítky: Prachový disk, Planeta, Fomalhaut