Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2002

Prašné okolí Eta Carinae

Uznání: MSX, IPAC, NASA

Eta Car je hmotná hvězda, ale není tak jasná, jak bývala. Nyní je snadno vidět jen s použitím triedru nebo malého dalekohledu, ale Eta Carinae má historii okázalého vzplanutí a zeslabování. Eta Car se v dubnu 1843 opravdu nakrátko stala po Siriu druhou nejjasnější hvězdou na noční obloze planety Země, přestože je při vzdálenosti 7500 světelných let 80 krát vzdálenější. Ve středu tohoto infračerveného snímku ve falešných barvách, který vzniknul na základě údajů experimentu MSX (Midcourse Space Experiment) je vidět Eta Carinae obklopená komplexní a vyvíjející se mlhovinou. Družice MSX mapovala v roce 1996 galaktickou rovinu. Svazky propletených vláken na obrázku jsou mračna prachu zářící na infračervených vlnových délkách. Astronomové vytvořili hypotézu, že samotná Eta Car zhruba v příštím miliónu let vybuchne jako supernova. Hmotná hvězda Eta Car je považována za kandidáta na výbuch hypernovy a možný zdroj budoucích gama vzplanutí.

Štítky: Prach, Infračervený, Eta Carinae