Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2002

K zániku odsouzená hvězda Eta Carinae

Uznání: J. Morse (U. Colorado), K. Davidson (U. Minnesota) et al., WFPC2, HST, NASA

Eta Carinae může každou chvíli vybuchnout. Nikdo ale neví kdy, může to být příští rok nebo možná za milión let. Asi 100 krát větší hmotnost hvězdy Eta Carinae než je hmotnost Slunce - ji činí výtečným kandidátem na plně rozvinutou supernovu. Historické záznamy opravdu ukazují, že Eta Carinae asi před 150 lety prošla neobvyklým vzplanutím, které z ní učinilo jeden z nejjasnějších hvězd na jižní obloze. Eta Carinae z mlhoviny Klíčová dírka je v současnosti jedninou hvězdou o které se myslí, že emituje přirozené laserové světlo. Tento snímek pořízený v roce 1996 je výsledkem důmyslných procedur zpracování obrazu navržených tak, aby v neobvyklé mlhovině, která obklopuje tuto končící hvězdu, ukázaly nové podrobnosti. Nyní jsou jasně vidět dva charakteristické laloky, horká centrální oblast a podivné radiální žíly. Laloky vyplňují pásy plynu a prachu, který absorbuje u středu emitované modré a ultrafialové světlo. Pro žíly zatím není vysvětlení. Umožní nám tyto stopy pochopit, jak mlhovina vznikla? Pomohou nám lépe určit, kdy Eta Carinae vybuchne?

Štítky: Supernova, Eta Carinae

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka