Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. říjen 1999

Eta Carina v rentgenu

Uznání: Chandra X-ray Observatory, NASA

Eta Carinae je jedním z nejzářivějších hvězdných systémů v naší Galaxii, jež vyzařuje milionkrát více energie než naše Slunce. Eta Carinae je též jedním z nejpodivnějších hvězdných systémů známý svým zjasňováním a zeslabováním již od let kolem roku 1800. Nedávno observatoř Chandra pozorovala Eta Carinae v rentgenovém záření a přidala dokonce víc neočekávaných kaménků do této záhadné skládačky. Na snímku nahoře je vnější prstenec ve tvaru podkovy o průměru asi dvou světelných let a jak bylo objeveno obklopuje horké jádro, jež měří napříč asi 3 světelné měsíce. Jedna věc se jeví pravděpodobná: tyto sktruktury vznikly kolizí hmoty vyvržené z centra nadzvukovými rychlostmi. Pokračují spekulace o tom, že u Eta Carinae dojde k explozi supernovy někdy v příštích tisíci letech.

Štítky: Rentgenové paprsky, Eta Carina, Hvězda